פגעים ובעיות בבריכת הנוי

בפורום זה תקבלו מאמרים אקטואלים בנושאי בריכות נוי הקמה וטיפול שוטף .

פגעים ובעיות בבריכת הנוי

הודעהעל ידי aquagarden » ד' נובמבר 16, 2011 7:12 am

--------------------------------------------------------------------------------

פגעים ובעיות בבריכת הנוי
ניכתב על ידי צלי בירנבוים

http://www.aquagarden.co.il/article4.html


תמונה

פגעים ובעיות בבריכת הנוי :

אצות בבריכת הנוי:
ניתן לחלק את האצות לשני סוגים :
אצות מיקרוסקופיות (מים ירוקים)-אלו אצות חד-תאיות המתרבות במים בהמוניהם, וצובעות אותם בצבע ירוק עכור. האצות אינם פוגעות בבריכה או בדגים, אבל הם מהוות מטרד אסתטי, שכן לרוב רצוננו לראות מים צלולים ואת הדגים. לפתור בעיה זו, מומלץ להתקין בבריכה פילטר ביולוגי. לעיתים אין הפילטר לבדו מסוגל לפתור את הבעיה, ואז רצוי גם להוסיף מערכת UV אשר מעקרת את האצות ומצלילה את המים.
אצות מקרוסקופיות - את אצות המאקרו ניתן לחלק לשני סוגים: אצות הגדלות כקרום ירוק על דפנות הבריכה - אצות אלו אינם גורמות כל נזק, והן רק מועילות לדגים. לא ניתן להיפטר מאצות אלו, וגם אין כל צורך להיפטר מהם. אם יש בגינתכם אלמנט מים שאינו מכיל צמחים או דגים, ניתן להיפטר מהם (ומכל שאר סוגי האצות) ע"י שימוש בכלור לחיטוי המים.
אצות חוטיות - אצות אלו נראות כסבך של חוטים ירוקים. פגיעתם היא בסתימת הבריכה, סתימת המשאבות וחניקת צמחי-מים אחרים שעליהם הן גדלות (במקרים קיצוניים הן עלולות לחנוק גם את הדגים ע"י מילוי נפח הבריכה באצות). לא ידוע לנו על שיטה בדוקה וסופית להיפטר מאצות אלו. ניתן להוציא אותן מהבריכה באופן ידני. מניסיוננו, אצות אלו מופיעות בעיקר בבריכות חדשות, אשר עדיין לא הגיעו לאיזון ביולוגי, וכן הם מופיעות בתחילת האביב, בטרם לבלבו שאר הצמחים בבריכה.

מחלות דגים :

הדגים בבריכה עלולים להתקף במחלות, לפניכם מספר דרכי זיהוי למחלות הנפוצות (יש לציין שכדי לאבחן מחלות בדגי בריכה, יש להוציאם מהבריכה ולהתבונן בהם באקווריום):
נקודות לבנות - אלו הם טפילים חיצוניים, הם נראים כנקודות לבנות המופיעות על גוף הדג, ובולטות בעיקר על הסנפירים. דגים המותקפים במחלה זו סובלים מגירוי בעורם, ולכן ניתן לראות את הדגים מתגרדים על קרקעית הבריכה, בניסיונם להיפטר מהגירוי, הדגים עלולים לזנק מהבריכה החוצה. מחלה זאת קלה לטיפול, אם היא מתגלה בשלבים המוקדמים ובאם היא מוזנחת תגרום למות הדגים. קיימות תרופות לטיפול במחלה זו. מחלה זו מדבקת מאוד, ויש לתת את הטיפול לכל הדגים בבריכה (גם אלו הנראים בריאים).
זיהומים פטרייתיים (פונגוס) - פטריות התוקפות את הדגים כאשר המערכת החיסונית שלהם נחלשת. לרוב מופיעה כזיהום משני למחלות אחרות או לאחר פציעה. הזיהום נראה כקרום לבן או כעין צמר-גפן לבן/אדום על גוף הדג, בעיקר סביב פצעים, או כריקבון סנפירים. קיימות תרופות לטיפול במחלה זו. במקרים של פגיעה נקודתית, ניתן לטפל גם ביוד-אדום (פולידין).המחלה אינה מדבקת, אבל עלולה לתקוף מספר דגים בו-זמנית.
פצעים - : פגיעות פיזיות בגוף הדג, הנגרמות ע"י פציעה מעצמים חדים, זריקת אבנים לבריכה, נשיכות מדגים אחרים וכד'. אם הדג בריא והפצע קטן, לרוב הוא נרפא מעצמו (יש לשם לב שלא מתפתח זיהום בפצע!). בפצעים גדולים ואו מזוהמים ניתן לטפל באנטיביוטיקה או ביוד-אדום. ראה גם "הרפס הקרפיונים"
הרפס הקרפיונים - מחלה וירלית התוקפת דגים ממשפחת הקרפיונים (קוי, דגי-זהב וכו'). סימני המחלה הם פצעים פתוחים שמופיעים על הדגים. לא קיים טיפול למחלה, המחלה מדבקת, וקטלנית ב70% מהמקרים. יש להקפיד לרכוש דגים מגידולים נקיים, או מגידולים עמידים ששרדו את המחלה.
מיימת - מחלה שאינה מובנת דייה, בין הגורמים נכללים בקטריות, וירוסים וזיהומים שונים. דג הלוקה במחלה, גופו מתנפח עקב אצירת נוזלים בגופו, לרוב הקשקשים נעמדים בניצב לגוף, והדג נראה כאצטרובל. לא קיים טיפול למחלה, ומוטב להרוג את הדג כדי למנוע סבל מיותר. המחלה אינה מדבקת.
גידולים - מופיעים בצורת גידולים או בליטות על גוף הדג. הגורמים - ציסטות או סרטן. לא קיים טיפול לבעיה זו. אם הדג נראה בריא פרט לגידול - גידולים קטנים, להשאירם כמו שהם, והדג יכול לחיות עמם שנים ארוכות, גידולים גדולים, להסיר בניתוח (אפשר לצור עמנו קשר). אם הדג נראה כסובל, מוטב להמיתו כדי למנוע סבל. הגידולים אינם מדבקים.
תולעים פנימיות - תולעים טפיליות הנמצאות במערכת העיכול של דג. סימני המחלה - אין סימנים נראים לעין, לבד מהעובדה שהדג מאבד ממשקל גופו ומרזה, למרות שהוא אוכל בצורה הרגילה.הטיפול - באנטיביוטיקה
קרציות דגים (כיניי דגים) - טפילים חיצוניים ממינים שונים הנצמדים לדגים. שני המינים הנפוצים :
ארגולוס (Argulus)- טפיל הנראה כדסקית בקוטר 5-6 מ"מ בגוון חום-צהבהב שקוף. נתן לראותו על גוף הדג, ולעיתים גם שוחה בחופשיות במים.
לרנאה (Lernaea) (תולעת העוגן) - טפיל על גוף הדג, הנראה כעין "חוט" קצר באורך 5-6 מ"מ, שבסופו "מזלג".
בניסיונם להיפטר מהגירוי שבעורם, הדגים עלולים לזנק מהבריכה החוצה.קיימות תרופות לטיפול בבעיה זו. יש לתת את הטיפול לכל הדגים בבריכה. במקרים של נגיעות קשות במיוחד או במקרים של נגיעות חוזרות ונשנות, מומלץ לחטא את כל הבריכה בכלור, או לחילופין, ליבש לגמרי את הבריכה (וכל הציוד שלה - פילטרים, רשתות וכו'), למשך מספר ימים.
ציפורים וחתולים - עלולים לטרוף את הדגים בבריכה, דגים שגודלם עולה על 30 ס"מ יוצאים מכלל סכנה. אין הרבה פתרונות למניעה, מלבד רישות פני הבריכה.

בעיות של צמחי מים וגדה

כנימות - חרקים קטנים, לרוב ירוקים, המוצצים את לשד הצמח. ניתן לטפל בבעיה זו ע"י ריסוס בחומרי הדברה שאינם פוגעים בדגים כגון "זהר-נוי".
אקריות - על הצמחים הנגועים מופיעים מעין קורי-עכביש על פני העלים, בבדיקה מקרוב, מתגלים יצורים קטנטנים ואדומים דמוי עכביש. הטיפול בריסוס חומרי הדברה שאינם פוגעים בדגים כגון "נים-גארד".
צמיחה חדשה קטנה ומנוונת - חוסר מקום, חוסר מזון בקרקע או חוסר אור. הפתרון - שתילת הצמח בעציץ גדול יותר (או חלוקת הצמח), שתילת הצמח במצע חדש מדי אביב, או דישון מסודר. בנימפאות הבעיה יכולה גם להיות שתילה בעומק נמוך מידי (נימפאות מעדיפות עומק מים של לפחות 50-60 ס"מ). העברה לעמדה מוארת יותר, או בחירת צמחים המתאימים לתנאי התאורה.
הצמחים אינם מפתחים פרחים חדשים - חוסר מקום, חוסר מזון בקרקע או חוסר אור. הפתרון - שתילת הצמח בעציץ גדול יותר (או חלוקת הצמח), שתילת הצמח במצע חדש מדי אביב, או דישון מסודר. בנימפאות הבעיה יכולה גם להיות שתילה בעומק נמוך מידי (נימפאות מעדיפות עומק מים של לפחות 50-60 ס"מ). העברה לעמדה מוארת יותר, או בחירת צמחים המתאימים לתנאי התאורה.

בעיות בבריכה עצמה:

חורים ביריעה - ניתן לתיקון ע"י הלחמת או הדבקת טלאי בדבק המיוחד למטרה זו.
סדקים בבריכת בטון - סתימה ע"י מילוי הסדק בבטון, או בפריסת יריעה על הבריכה.
שקיעת דפנות - ניתן למניעה ע"י תכנון נכון של הבריכה - ע"י הכנת תשתית ניקוז לסביבות הבריכה. במידה והבריכה כבר שקעה, אין פתרון מלבד בנייתה מחדש (ראה ניקוז).
הצפת הברכה במי-גשמים - ניתן למניעה ע"י תכנון נכון של הבריכה - ע"י הכנת תשתית ניקוז לסביבות הבריכה. במידה והבריכה כבר שקעה, אין פתרון מלבד בנייתה מחדש (ראה ניקוז).
מים ירוקים - ראה בעיית אצות.
מים עכורים - ניתן לפתרון ע"י שימוש בפילטר מתאים.
יתושים - הכנסת דגים כלשהם לבריכה, תמנע ריבוי יתושים בבריכה.
צפרדעים - פתרון ע"י איסוף ידני (ושחרור במקום מתאים - הצפרדעים הם חיות מוגנות), או ע"י בקרה ביולוגית (נחשי-מים - ניתן להשיג אצלנו).
חדירת שורשים, חסימה על ידי, מגביל שורשים , בעת הקמת הבריכה.

הצעת יעול .. תמיד רצוי לחבר את ניקוז מי המזגנים אל הבריכה.חיסכון עצום בהוצאות מים.
מנהל פורום זה
מנהל פורום דגים ב-ynet
http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-2652-16824,00.html
מנהל פורום אקווריומים ודגים בתפוז
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forum ... number=1=2
אתר אקווה גן
http://www.aquagarden.co.il/
aquagarden
Administrator
 
הודעות: 1756
הצטרף: ש' דצמבר 29, 2007 6:02 pm
מיקום: מרכז הארץ מודיעין

Re: פגעים ובעיות בבריכת הנוי

הודעהעל ידי שלמה כ » ה' מאי 10, 2012 1:15 pm

שלום צלי
בניתי בריכת נוי.
יש בעיה של קצף במים המופיע בעיקר בשעות הבוקר עד אחר הצהרים ואח״כ נעלם.
הבנתי שזה מאמוניה גבוהה.
השאלה מתי זה יגמר?

הפילטר שלי בנוי מקופסת כתר גדולה אשר מלאה כ 3/4 בטוף גדול
מהחלק העליון של הפילטר נכנסים המים ומהחלק האמצעי יוצאים המים.
יש לציין שהטוף טבול כל הזמן במים.
בנוסף בכניסת המים יש גרב מיקרונית אשר אוספת את כל המשקעים על מנת שהפילטר והמדיה שבתוכו ישארו נקיים עד כמה שאפשר
תודה על תשובה ברורה ומקצועית.
במידת הצורך ניתן לקפוץ אלי הביתה ולראות . אני גר לידך בגבעה c
שלמה כ
 
הודעות: 1
הצטרף: ה' מאי 10, 2012 11:50 am

Re: פגעים ובעיות בבריכת הנוי

הודעהעל ידי aquagarden » ה' מאי 10, 2012 8:06 pm

הי שלמה
בבקשה תעלה תמונה של הפילטר שלך ושל הבריכה
ושלא תהיה כבדה מעל 500 פיקסל .
באם לא תצליח שלך לי במייל ואני אצרף אותה
ולאחר זאת תקבל תשובה מנומקת
תודה ולילה טוב
מנהל פורום זה
מנהל פורום דגים ב-ynet
http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-2652-16824,00.html
מנהל פורום אקווריומים ודגים בתפוז
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forum ... number=1=2
אתר אקווה גן
http://www.aquagarden.co.il/
aquagarden
Administrator
 
הודעות: 1756
הצטרף: ש' דצמבר 29, 2007 6:02 pm
מיקום: מרכז הארץ מודיעין


חזור אל כל אשר רציתם לדעת בנושאי בריכות נוי ודגים

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־2 אורחים

cron