האקווריום.. המדריך לחובב המתחיל

בפורום זה נדון בכל הקשור לדגי נוי של מים מתוקים כולל אקווריומים, ציוד, סוגי דגים וכדומה.

האקווריום.. המדריך לחובב המתחיל

הודעהעל ידי aquagarden » ד' יולי 24, 2013 3:14 pm

האקווריום - מדריך לחובב המתחיל

תמונה
תוכן עניינים:
•הקדמה
•האקווריום
•בסיס האקווריום
•מצע האקווריום
•רקע לאקווריום
•סידור ועיצוב פנים האקווריום
•אוורור המים
•חימום האקווריום
•הפילטר
•פילטרים פנימיים
•פילטר תת קרקע
•פילטר חיצוני
•פילטר חיצוני פתוח "סאמפ"
•צמחי מים לאקווריום
•הכנת האקווריום לאכלוס דגים
•אכלוס דגים
•דבר המחבר

הקדמה:

מה טוב וכמה יפה בהגיענו הביתה לאחר יום עבודה והאישה דורשת: "תרד עם הכלב (סליחה, עם הדגים) לטיול" ואין כל צורך להוציא את הדגים לסיבוב הלילה לצרכים... איזה כיף!
כל שאני רוצה זה לשבת בכורסה ברגלים מורמות וכוס בירה ביד לאחר יום עבודה ולהתבונן במראה המדהים של מיכל המים (האקווריום) המואר באור יקרות, צמחיית המים ודגי הנוי הצבעוניים שבו, ולרחף בעננת החלום של המים הצלולים והשקט. אבל, אליה וקוץ בה. כדי להגיע לחלום יש צורך לשנן וללמוד את הנושא, או לפחות כמה דברים בסיסיים. אבל אין צורך לדאוג - זה לא ברמת בית ספר או אוניברסיטה.

כאן אנו מגיעים לבעיה הגדולה ביותר והיא: כאשר אנו עוברים בחנויות בעלי החיים אנו מקבלים אינפורמציות שונות ומשונות בכל חנות, כאשר כל חנות תמשוך אותך לכיוונה בנושא החשוב של המכירה. זאת ועוד, בתקופתנו ישנם פורומים שונים באינטרנט בנושא אקווריומים ודגים והבלבול הוא גדול. עלינו להחליט מה נכון ומה לא ולמי להאמין מכולם.

כאן אני מציע את ניסיוני הרב ואת דרכי פעולתי בנושא דגי הנוי.

למעשה ישנן שתי אסכולות לאחזקה ולטיפול באקווריום בבית:
האחת אומרת: High-Tech כלומר: מכשירים ותכשירים הפותרים כמעט כל בעיה באקווריום, כגון: מחלות דגים, החלפות מים, האכלה אוטומטית, הזרקת CO2 ועוד (צריך משכנתא!)
השנייה אומרת: Low Tech כלומר: לתת לאקווריום את התנאים הקרובים ביותר לטבע, ללא כל צורך בהתערבות חיצונית מיוחדת, מעבר לפילטר ביולוגי טוב, מערכת חימום ואוורור שעליהן אפרט בהמשך. (השקעה מינימאלית)

אני מכוון את המאמר שלי לאסכולה השניה, היות ואני מאמין "בדרך הטבעית" וזאת לאחר 40 שנות ניסיון כבונה אקווריומים של מים חיים (מתוקים) ומים מלוחים (מי- ים), כבעלים של חוות דגי נוי ליצוא (מהראשונים בארץ) וכבונה בריכות נוי (מהראשונים בארץ).

האקווריום:

האקווריום עצמו הוא מיכל זכוכית המאפשר לנו להתבונן לתוכו.
האקווריום יכול להגיע בצורות שונות כמו מלבן, מרובע, משולש, עגול, או כל צורה אחרת. האפשרויות הן ללא גבול. כיום אפשר לקבל את האקווריומים כאשר הם מכילים את כל המערכות המאפשרות להחזיק מערכת ביולוגית מימית מיניאטורית בתוכה, ומאפשרות לדגים להרגיש כמעט כמו בטבע. המערכות בנויות כחלק אינטגראלי של האקווריום והם מכילות מערכת תאורה, פילטר יבש בנוי בראש האקווריום או רטוב בתוכו, מערכת חימום תרמו-סטטית, מערכת אוורור ועוד. כמו כן, אנו יכולים לרכוש את האקווריום בלבד (זכוכית) כאשר הוא לא מכיל כל ציוד ולצרף אליו ציוד אשר ניתן לרכוש בנפרד, זה מאפשר לנו לא להיכנס להוצאות גבוהות ובמיוחד כאשר זה אקווריום ראשון ואין אנו יודעים באם נמשיך בתחביב הזה. ראשית עלינו לקבוע היכן למקם את האקווריום. האפשרות הטובה ביותר היא במקום מרכזי בבית (אין כל חשיבות אם זה ליד חלון או במקום אחר) כאשר הוא מוצב על מעמד עץ או מתכת, כשגובה בסיס האקווריום הוא 70 סמ' מהרצפה, וזאת משום שכאשר אנו יושבים בכורסה בסלון גובה האקווריום מתיישר עם גובה העיניים וכך אנו לא מתאמצים בשינוי מצב הראש. ככל שנפח האקווריום ושטח פני המים גדול יותר, כך התפתחות הדגים והצמחים תהיה טובה יותר והעיסוק השוטף בו יהיה קטן ביותר. הנפח נמדד לפי הנוסחא הבאה: אורך כפול רוחב כפול גובה: 100x100x100 = 1000 ליטר מים (טון). יש להשגיח שעובי הזכוכית באקווריום יהיה מותאם ללחץ המים. יש לשים לב שהאקווריום מודבק נכון ושאין סימני אוויר בדבק בחיבורי הזכוכית (בועות). סימני האוויר בדבק מראה על איכות הדבקה נמוכה אשר יכולה לגרום לאקווריום להתחיל לנזול, וכן הופעת צבע לבן חלבי בתוך הדבק לאחר מילוי המים מסמן כי האקווריום אינו מיוצב נכון, או שחיתוך הזכוכית לא היה טוב, ואז האקווריום עשוי לנזול בעתיד. במקרה כזה, יש לבדוק את מעמד האקווריום ולפלסו, או שיש לבדוק האם ההדבקה היתה לא מקצועית ויש ליצור קשר מיד עם המוכר אשר ממנו נרכש המוצר. כמו כן יש לבדוק שאין שריטות בזכוכית - שריטות בזכוכית אינן ניתנות לתיקון!

ישנה אפשרות להיעזר במחשבון למידות האקווריום באתר שלי:

תמונה
השרטוט הנ"ל ממחיש את מידות האקווריום והארונית: 150/60/50 ס"מ

בסיס האקווריום:

רצוי מאוד להעמיד את האקווריום על בסיס ארון מעץ המותאם למשקל האקווריום. ישנה אפשרות להעמיד את האקווריום גם על בסיס מתכת, דבר שהיה מקובל מאוד בשנות ה-80. בבסיס הארון ישנה אפשרות למקם את הפילטר החיצוני ואת כל הציוד הנלווה לתפעול האקווריום. ראה תמונה מצורפת:
תמונה

יש לשים לב שבסיס האקווריום העשוי מעץ יהיה באיכות טובה וחזקה שתאפשר למקם ולהעמיד את האקווריום בבטחה לאורך שנים. חשוב מאוד לשים דגש על כך שלא יהיה כל חלק מהארון גלוי, למניעת מצב שבו המים יזלגו ויגרמו לנפיחות העץ, כלומר:שכל חלקי העץ חייבים להיות מצופים בפורמייקה, אשר תמנע את המצב הזה. ככל שאורך האקווריום ארוך יותר, הבסיס חייב להיות מחוזק יותר בקירות ניצבים. למשל: אקווריום באורך של 100 ס''מ יחוזק ב- 3 מחיצות תומכות (אנכיות); אקווריום באורך של 150 ס''מ יחוזק ב- 4 מחיצות תומכות (אנכיות).

מצע האקווריום:

כאשר אנו מחליטים להעמיד אקווריום, חשוב מאוד להחליט האם אנו מעוניינים ליצור באקווריום סביבה טבעית, הכוללת צמחי מים וסלעיה טבעיים, או סביבה מלאכותית, הכוללת צמחי פלסטיק וחלקי סלעים מפלסטיק. חשוב מאוד גם לדעת מראש מהן "משפחות" הדגים אשר אנו מעוניינים לגדל: דגים טרופיים או דגי מים קרים (חשוב לעיצוב האקווריום). מצע האקווריום מאפשר לנו לשתול צמחי מים טבעיים. חשוב לדעת גם שאפשר למעשה למצוא סוגים שונים ומשונים של מצעים לאקווריום. המלצתי לחובב היא להשתמש בחול ים הפשוט ביותר, שניתן לאסוף מחוף הים ואפילו אין כל צורך בשטיפתו, אלא רק לסנן אותו מחלקים לא רצויים כמו זפת ועוד. חשוב לדעת שאפשר להשתמש בכל אפשרות אחרת במצעים שונים כמו גרגירי חצץ טבעי מיובא או מהארץ. אין להשתמש בחצץ צבוע בצבעים שונים המרעילים את המים וגורמים בסופו של עניין לקריסת המערכת הביולוגית ולתמותה של הדגים באקווריום.
ישנה אפשרות פשוטה לבדיקת האבן הצבועה:
יש לשבור את האבן הקטנה בפטיש ולבדוק: אם הצבע בפנים זהה לצבע החיצוני אזי אפשר להשתמש בה, כאשר הצבע הפנימי של האבן שונה מהחיצוני אסור להשתמש באבן זו משום שהיא צבועה באופן מלאכותי.
גובה המצע הרצוי לשתילת צמחי מים חיים הוא בין 5-7 ס"מ. כאשר אנו מחליטים להעמיד אקווריום ללא צמחיה טבעית אפשר להשתמש במצע שעובי החלקיקים שלו גדול יותר, אפילו עד 2 מ"מ , ומספיק בגובה של 3 ס"מ. בתמונה המצורפת ניתן לראות מצע טבעי:

תמונה

רקע לאקווריום:

ישנה אפשרות לרכישת מוצרים עשויים מחומרים מלאכותיים כרקע לאקווריום, או נייר מצויר המודבק לחלקו האחורי של האקווריום. רקע זה יוצר תחושת עומק ומרחב. אפשרות נוספת ליצירת רקע היא צביעת חלקו האחורי החיצוני של האקווריום בצבע על בסיס מים המאפשר בעתיד להורידו בקלות על ידי סכין המיועד לניקוי חלונות. כאשר אנו משתמשים כרקע בסלעים אמיתיים, יש להשתמש בסלעים שלא מצוי בהם יסוד הברזל או סיד. סידור האבנים יכול לשמש כרקע וגם כמסתור לדגי האקווריום, בעיקר לדגי משפחת הציקלידים. תמונה מצורפת להדגמה:

תמונה

הצבע הכחול שנראה בתמונה מתקבל על ידי טפט המודבק או צבע שנצבע מאחור:
תמונה

סידור ועיצוב פנים האקווריום:

אפשרויות הסידור הפנימי של האקווריום היא החלק החשוב ביותר גם מבחינה חזותית והרבה יותר מכך. זה מאפשר לדגים לחיות כמה שיותר קרוב לתנאי הטבע אשר ממנו הם מגיעים (90% מהדגים "נולדים" בשבי). למשל, רוב דגי הציקליד מגיעים מאזור בו ישנם הרבה מאוד ריפים של סלעים, או דגי הנחלים וערוצי המים אשר בהם הצמחייה היא הדומיננטית, כמו דגי הדיסקוס ומשפחת דגי הטטרה (דגי הניאון ועוד).

סידור הריף (סלעיה) ייעשה על ידי העמדת הסלעים אחד על גבי השני ללא כל דבק, אלא בהתאמה בין אבן לאבן. יש ליצור מרווחים ומעברים גדולים בין האבנים לשם זרימת המים בחופשיות ביניהם. זרימה זאת חשובה לטיפול השוטף והסינון של האקווריום וכן למעבר חופשי לדגים וכמובן מקום מסתור.

אפשרות שנייה היא שילוב של צמחי מים חיים וסלעייה. אקווריום כזה דורש טיפול קצת יותר מעמיק בגלל צמחי המים. לדוגמא, מצורפת תמונה של אקווריום צמחי מים ללא כל טיפול, ללא החלפות מים וללא כל מערכות גיבוי כמו מערכת הזרקת CO2. (גז)

תמונה
אקווריום צמחים זה נבנה ללא מערכת CO2

אוורור המים:

חשיבות אוורור המים באקווריום, במיוחד באקווריום ללא צמחיה, הוא רב משום שבמערכת סגורה זו לא מתקיימת סביבה טבעית, כמו למשל: שמש, צמחי מים, זרימות משתנות ועוד תופעות הקיימות בטבע. לכן יש לאוורר את המים על ידי משאבת אוויר הנמצאת מחוץ למים.
תמונה
אוורור האקווריום יכול להתבצע בכמה דרכים:
•משאבת אוויר בעזרת אבן אוויר (ראה תמונה). אוורור המים על ידי משאבת אוויר היא הדרך הפשוטה ביותר, רק שיש לזכור שכאשר אנו רוכשים משאבה זו עלינו לבדוק האם היא באיכות טובה, האם יש אחריות של החנות ו/או היצרן, האם ישנם חלקי חילוף, והחשוב ביותר: האם בזמן עבודת המשאבה היא אינה מרעישה.

•זרימת מים חזקה בחלקו העליון של האקווריום בעזרת הפילטר. ישנה אפשרות לאוורר את המים על ידי הזרמתם דרך הפילטר, כאשר פתח זרימת המים בחלקו העליון של האקווריום (פני המים), מצב זה מאפשר אוורור חזק במיוחד, המים מוזרמים יחד עם האוויר לכל חלקי האקווריום.
•בעזרת מערכת וונטורית הצמודה לצנרת המים החוזרים מהפילטר החיצוני. אפשרות נוספת היא הצמדת מחבר ונטורי אל הצינור של המים החוזרים מהפילטר ועל ידי כך מזרימים כמויות גדולות של אוויר למים. מחבר וונטורי אפשר לרכוש בנפרד ולהצמידו לצינור המים של הפילטר החיצוני או הפנימי.
•על ידי צמחי מים. אפשרות נוספת היא על ידי צמחי המים אשר באקווריום; הדבר נעשה בעזרת תהליך הפוטוסינתזה. באפשרות זו אין לאכלס את האקווריום בהרבה דגים.


חימום האקווריום:

ישנן משפחות דגים החיות באזורים טרופיים ואשר מהוות את רוב דגי האקווריום. לדגים אלו חשוב ונחוץ לחיות בטמפרטורה של 24 מעלות צלזיוס בממוצע. אפשרויות החימום של האקווריום הן באמצעות גוף חימום, או באמצעות כבל חימום הנמצא מתחת למצע האקווריום; כן ניתן להשתמש בגופי חימום חיצוניים.
תמונה
חימום האקווריום נעשה על ידי גוף חימום שמגיע יחד עם תרמוסטט השומר על רמת חום קבועה. מיקום גוף החימום הוא חשוב ביותר לחימום אחיד של המים. רצוי וחשוב לדעת שראש התרמוסטט חייב להיות מעל מפלס המים. את התרמוסטט יש למקמם בפינת האקווריום, בחלקו העליון ואת מד החום בחלקו העליון של האקווריום בצד הנגדי לגוף החימום.

כדי לקבל חימום אחיד ומהיר במצב זה באקווריום, יש למקם מתחת לגוף החימום אבן אוויר, כך שזרימת האוויר לאורך גוף החימום כלפי מעלה מזרימה את המים החמים מיידית לכל חלקי האקווריום. ישנה אפשרות לחמם כמה אקווריומים על ידי חיבור כמה גופי חימום אל תרמוסטט אחד. חשוב ביותר: כאשר הולכים לרכוש גוף חימום משולב תרמוסטט יש לבדוק האם מוצר זה קיבל אישור ממכון התקנים וכן אחריות היצרן. הדבר חשוב במיוחד לביטחון האישי (חשמל במים) וכן האם הוא מדייק בעבודתו, שתי מעלות למעלה או למטה. ישנה אפשרות נוספת לחימום האקווריום על ידי גוף חימום המצוי מחוץ לאקווריום ואשר נמצא מחובר על צינור המים החוזרים אל האקווריום, ומעביר מים מהפילטר החיצוני. הוא המומלץ ביותר, מדויק במעלות וחסכוני בחשמל.
תמונה

כפי שהוזכר לעיל, הטמפרטורה הרצויה לאקווריום היא 24 +- 2 מעלות. הדבר חשוב מאוד במידה והאקווריום יהיה עם צמחים טבעיים (צמחי מים).

אפשרות נוספת לחימום האקווריום היא על ידי כבל חימום אשר נמצא מתחת למצע האקווריום בתוך המים, או מחוץ לאקווריום, מתחת לבסיס האקווריום (זאת הדרך הטובה ביותר). שיטת חימום זו טובה ביותר לארצות קרות במיוחד. חימום אחיד בכל חלקי האקווריום.
תמונה

אזהרה מיוחדת בנושא החימום: אין להכניס ידיים לאקווריום ללא ניתוק החימום מהחשמל!

הפילטר:

ישנם סוגים רבים של פילטרים אשר ניתן לרכוש ברמות מחירים שונות ובאיכות שונה. אנו מחלקים את הפילטרים לשתי קבוצות:
•הפילטרים הפנימיים (בתוך המים)
•הפילטרים החיצוניים (מחוץ לאקווריום)
כמו כן הפילטרים מחולקים ל-4 קבוצות עבודה שונות: •פילטרים ביולוגים
•פילטרים מכאניים
•פילטרים המשלבים את שני המצבים
•פילטר לשרצים
•פילטרים חיצוניים פתוחים (סאמפ)
תמונה
פילטר שרצים.

כאשר אנו מעוניינים לרכוש פילטר לאקווריום שלנו עלינו לדעת כמה דברים בסיסיים: נפח האקווריום, אילו משפחות דגים אנו נאכלס, אקווריום מים מתוקים, אקווריום מים מלוחים (פילטר יעודי) ועוד. כמו כן, חשוב מאוד בזמן הרכישה ובעיקר בפילטרים החיצוניים לקבל את אחריות המוצר. בנוסף, יש לדעת האם ישנם חלקי חילוף במקרה של תקלה מכאנית בפילטר, האם הוא מרעיש ונוחיות ההפעלה.

פילטרים פנימיים:


פילטרים אלו משולבים במצע ביולוגי וצמר פרלון אשר נותנים פתרון טוב לאקווריום בנפח של 20 עד 100 ליטר (פילטר מעלית אוויר).
תמונה


פילטרים ביולוגים אלו מופעלים על ידי משאבת אוויר הנמצאת מחוץ למים ותמיד רצוי למקם את משאבת האוויר מעל פני המים. את הפילטרים האלו רצוי לא לנקות עד אשר נראים במים חלקיקים צפים אשר הפילטר הפסיק לסנן אותם. במצב זה יש להוציא את הפילטר ולשטוף רק את צמר הפרלון בעזרת מי האקווריום ולא במי ברז, למניעת הרס מושבת הבקטריות. אין לשטוף את המצע הביולוגי (טוף או קרמיקה). באקווריום בנפח גדול ( 80-100 ליטר) רצוי להוסיף גם פילטר מכני חשמלי הנמצא בתוך המים ומעביר את מי האקווריום דרך ספוג וקולט את התרחיפים שבמים. שילוב של פילטר כזה מאפשר לשמור על איזון המערכת הביולוגית וכן יוצר זרימות במים אשר מאפשרות לנייד ולאסוף את הלכלוך, כך שתדירות החלפת המים החלקית באקווריום היא זניחה ביותר.
תמונה
תמונת הפילטר המכאני בתוך המים

שילוב של שני הפילטרים הפנימיים הוא הטוב ביותר, רק שהוא יוצר תלות אשר מחייבת טיפול תקופתי בהם. דרך זו טובה רק באקווריומים עד 100 ליטר מים ובכמות מוגבלת של דגים.

פילטר תת קרקע:

פילטר תת קרקעי הוא משטח פלסטי מחורר, המגביה את המצע מעל הקרקעית בכמה סנטימטרים ומאפשר למים לעבור דרך המצע, שבמקרה זה הופך להיות פילטר בקטריאלי. יש אפשרות להפעיל את המערכת הזאת על ידי משאבת אוויר וכן אפשר להעביר את המים על ידי מאיץ (ראש כוח). העדיפות היא למשאבת אוויר. רצוי מאוד לכסות את כל הקרקעית של האקווריום במשטח הזה ולהשתמש בשני צינורות של מעלית אוויר אחת לכל צד.

תמונה
(באדיבות חברת רנה)

גובה המצע חייב להיות לפחות 5-6 ס"מ מעל למשטח הפלסטי.
יש אפשרות טובה לחבר את המשטח אל הפילטר החיצוני ועל ידי כך אנו מקבלים רמה גבוהה מאוד של פילטרצייה ביולוגית. - תמונה מצורפת להתקנה והפעלה.

תמונה

פילטר חיצוני:

כיום ניתן לרכוש פילטרים חיצוניים לכל גודל ונפח של אקווריום. הפילטרים החיצוניים משלבים בתוכם את הסינון המכאני על ידי ספוגים וכן את הסינון הביולוגי, על ידי מצע של אבני טוף, או חרוזי קרמיקה, שהם פחות טובים (שטח פנים קטן). הפילטר עצמו מחולק למספר תאים אשר בתוכם מכניסים את מידת הסינון. אין להכניס פחם לתוך הפילטר החיצוני. המלצתי היא לא להכניס את הספוג המסופק עם הפילטר; על ידי כך אנו מנצלים את כל נפח הסינון לסינון ביולוגי. אפשר להשאיר שכבה של 1 ס"מ ספוג לסינון התרחיפים, דבר אשר אינו מפריע לשטיפה לאחור.
תמונה

את הפילטר הזה ממקמים תמיד מתחת לגובה האקווריום. הגובה המכסימלי מצוין על ידי היצרן. את כניסת ויציאת המים יש להרחיק לשתי פינות האקווריום הנגדיות לשם סחרור המים המכסימלי. ישנה גם אפשרות בשיטת העבודה הזו ללא הספוג המקורי(רק 1 ס"מ) , לשטוף את הפילטר פעם בכמה חודשים ללא פתיחתו וזאת כאשר אנו רואים שמופיעים תרחיפי לכלוך במים. בצורת עבודה זו אנו מאריכים את חיי הפילטר.
תמונה

שיטה זו של ניקוי הפילטר ללא פתיחתו נקראת: "שטיפה לאחור" (back wash) יש לתת למים לזרום לתוך דלי או לחצר עד אשר יוצאים מים נקיים מהפילטר, או עד גובה המים באקווריום אשר החלטנו מראש להחליף לשם רענון תקופתי. דרך ניקוי זו אנו לא פוגעים באיזון הבקטריאלי בפילטר.

הציוד הנלווה אל הפילטר החיצוני הוא:
•צנרת מים ירוקה בשני חלקים, לרוב במידות קוטר שונות.
•צינור פלסטי מחורר כולל פקק הנקרא על ידי החובבים "חליל".
•קונוס רשת להגנת הדגים משאיבתם אל הפילטר.
•גומיות הצמדה בשני גדלים לצנרת המים.
•זוג ברזים לניתוק מהיר של הפילטר מהאקווריום.
•אטמים רזרביים מגומי בפילטרים באיכות טובה.
•שפופרת גריז, לגירוז כל האטמים של הפילטר.

תמונה

פילטר חיצוני פתוח "סאמפ":

פילטר זה יתרונו בכך שהוא בנוי כמו בור ביוב אשר בו אפשר לשפוך את המים המלוכלכים אשר באקווריום, המים עוברים דרך מצע ביולוגי כמו כדורי פלסטיק המחורצים או מחוררים כדי לקבל שטח פנים גדול למושבת הבקטריה . ישנה אפשרות ואפילו רצויה שבמקום כדורי הפלסטיק להשתמש באבני טוף . בפילטר הזה קיימת אפשרות להכנסת גוף החימום .משאבת סחרור,מפריד חלבון (במקרה שלאקווריום מי ים) וכמובן אבן אוויר להעשרת המים בחמצן. הטיפול בציוד אשר בפילטר הוא קל מאוד משום הנגישות עליו. פילטר זה יותקן תמיד מתחת לגובה המים בתוך המעמד או מחוץ לבית(רצוי).
תמונה

צמחי מים לאקווריום:
צמחי מים לאקווריום הם צמחים אשר נמצאים בתוך המים, כאשר ישנם סוגים בצמחי המים אשר חלקם העליון יוצא מהמים, כמו צמח השרך ההודי. יש לשים לב במיוחד כאשר רוכשים צמחים שיהיו אלו צמחי מים בלבד ולא צמחי גדה, שבסיסם נמצא במצע וכל הצמח מחוץ למים. לא להתבייש ולשאול את המוכר אם הצמח הוא צמח מים או צמח ביצה! כדי לעזור לכם להבין מהו צמח מים ומהו צמח גדה, מצורפת תמונה המסבירה: הצמח הניצב הוא צמח גדה והצמח הנפול הוא צמח מים; כך הדבר לגבי כל צמחי המים, כגון: האלודאה, קבוממבה, וולנסריה, סגיטריה, וולנסריה מסולסלת ועוד. הטמפרטורה הרצויה להם היא: 22-24 מעלות צלזיוס. לכן אין כל בעיה של מחסור בגז CO2
אך מזהים צמחי מים.. הזקופים צמחי גדה ונפולים צמחי מים (שלא יעבדו עליכם)
תמונה


הכנת האקווריום לאכלוס דגים:
שאלות רבות נשאלות על ידי רבים מהחובבים כיצד להכין את האקווריום לדגים כדי שלא תהיה אכזבה ראשונית מהתמותה הגדולה. הדרך הטובה ביותר היא הדרך הטבעית, כלומר לתת לזמן לעשות את שלו וכמובן בעזרה קטנה מצדנו, כל זאת ללא כל חומרים ותוספות כמו אנטי כלור ועוד. יש למלא את האקווריום במי ברז, להפעיל את הפילטר הביולוגי החיצוני/פנימי, לאוורר את המים בעזרת משאבת אוויר וכמובן לחמם את המים בחורף (רק כאשר מגדלים דגים טרופיים). הדבר החשוב ביותר הוא להפעיל את מערכת התאורה ללא חוצץ זכוכית (המכסה) . הזכוכית היא פילטר לתאורת הפלורוסנט בין הנורות למים. כדי לזרז את התהליך הביולוגי, יש לפזר מעט מזון דגים במים או להוסיף מעט אמוניה וכד', קנויה או ביתית. ישנה אפשרות נוספת והיא להכניס דג או שניים לאקווריום, כל זאת כדי לזרז את המערכת הביולוגית של האקווריום. האקווריום יהיה מוכן לקבלת דגים כאשר תופיע ירוקת על הזכוכית ו/או שאר העצמים שבמים. כאשר מופיעה הירוקת, המערכת הביולוגית מתאזנת משום שאצות ניזונות מהחנקות והפוספטים שבמים והופעתן מלמדת שרמת החנקות והפוספטים ירדו משמעותית. כדי לשמור על איכות המים יש להאכיל את הדגים בכמות קטנה ביותר של מזון ולהאיר את האקווריום, לא יותר מאשר 8-10 שעות ביום. אקווריום אשר כמות האצות בו מועטה הוא אקווריום מאוזן, באקווריום שלא צומחות בו אצות, ישנה בעיה של תאורה לא נכונה או חומרים זרים, כגון: מצע צבוע ועוד. כאשר הגענו לאיזון המים אנו צריכים לדעת מראש באילו משפחות דגים אנחנו רוצים לאכלס את האקווריום. למשל: משפחת הציקלידים או משפחת משריצי החיים, שזה אומר סידור נוף האקווריום מראש. נושא סידור נוף האקווריום לפי משפחות הוא חשוב מאוד להצלחת מהלך החיים וההרמוניה באקווריום, כמו למשל סידור באבנים, ריף לדגי הציקליד, או סידור אקווריום משולב בסלעייה וצמחייה לדגים המשריצים ועוד ועוד. כאשר הכול מוכן לקבלת הדגים, יש לרכוש את הדגים במקומות אשר רמת התחזוקה של הדגים היא טובה. דגים בריאים הם דגים שאוכלים (חשוב מאוד), דגים חולים אינם אוכלים. לא להתבייש ולבקש לראות בעיניים אך הדגים אוכלים, כך גם תוכלו לדעת את סוג המזון שעליכם לרכוש. רצוי מאוד בקנייה הראשונה לרכוש לא יותר מאשר זוג או שנים. כאשר מאכלסים את האקווריום בדגים החדשים, יש להרגיל את הדגים לאיכות המים באקווריום החדש. טמפרטורת המים שבין השקית ומי האקווריום היא בחשיבות משנית, מה שחשוב באמת זה להרגיל את הדגים למים החדשים ותוך כדי כך גם הטמפרטורה מתאזנת.

אכלוס דגים:

•להכין כלי קיבול מפלסטיק היכול להכיל את המים שבשקית הדגים;
•לשפוך פנימה לכלי את המים והדגים (מהשקית);
•להוסיף מים מהאקווריום (* או שתים);
•להמתין מספר דקות;
•להוסיף עוד מים ולחזור על התהליך כמה פעמים - כל התהליך אורך כ-30 דקות;
•לאחר מכן יש להוציא את הדגים ברשת אחד אחד אל האקווריום. ישנה חשיבות רבה להוצאת הדגים אחד אחד והיא שבצורה כזו אנו לא פוגעים בקשקשי הדג על ידי השפשוף ביניהם בתוך הרשת, דבר שעלול לגרום למחלת הפונגוס (פטריה). בהליך הזה הרגלנו את הדגים לאיכות מי האקווריום שלנו (שזה החשוב) וכן לטמפרטורת המים שבאקווריום.


דבר המחבר:

כל אשר נכתב לעיל נכתב מניסיוני וזה יאפשר לכם להגיע אל חנות בעלי החיים עם מידע ראשוני וחשוב אשר יאפשר לכם להבין ולדעת את אשר נחוץ לכם ושלא ינסו לכוון אתכם לכוון לא רצוי. בנוסף, יש צורך בסבלנות רבה, לא למהר ולבדוק היטב לפני הקנייה. יש להסתכל בקפדנות בתצוגת הדגים ולראות אם יש דגים מתים ובכלל את מצבם, לא תמיד אקווריום מבהיק בלובן הוא אקווריום בריא. הדבר החשוב ביותר הוא לא למהר בהכנסת הדגים לאקווריום.
אין אני מתייחס במאמר זה לעלות המחירים של האקווריום והציוד הנלווה.
כל אחד יכול לרכוש אקווריום עפ"י התקציב שלו.
חשוב לזכור: לא תמיד היקר ביותר הוא הטוב ביותר!
המאמר נכתב בפשטות וללא מונחים מקצועיים.

תמונה

מאחל לכם הנאה רבה ובהצלחה.
בברכה, צלי

בריכות נוי
אקווריומים
מנהל פורום זה
מנהל פורום דגים ב-ynet
http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-2652-16824,00.html
מנהל פורום אקווריומים ודגים בתפוז
http://www.tapuz.co.il/forums2008/forum ... number=1=2
אתר אקווה גן
http://www.aquagarden.co.il/
aquagarden
Administrator
 
הודעות: 1753
הצטרף: ש' דצמבר 29, 2007 6:02 pm
מיקום: מרכז הארץ מודיעין

חזור אל אקווריום של מים מתוקים

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־0 אורחים

cron